Egzamin ósmoklasisty to pierwszy tego typu test w historii współczesnego szkolnictwa w Polsce. Jest to zarazem pierwsze tak poważne wyzwanie w życiu młodych ludzi, którzy już za kilka tygodni do niego przystąpią. Niektórzy starają się bagatelizować jego znaczenie. Prawdą pozostaje jednak, że od wyniku tego testu w znacznym stopniu będzie zależała dalsza ścieżka edukacji ucznia. Warto się zatem przygotować jak najlepiej, a podczas powtórki materiału skupić na swoich słabych stronach. W przypadku sporej części ósmoklasistów jest to niestety matematyka. Nie ma jednak powodów do paniki, pozostały czas warto wykorzystać z książką “Tak, zdam! Egzamin ósmoklasisty 2019. Matematyka. Repetytorium.

Opanowanie egzaminacyjnego stresu

Alternatywy są dwie. Można dać się stłamsić przez negatywne uczucia i obawy lub zacząć działać. To ostatnie rozwiązanie jest o wiele lepsze, praktyczniejsze i rozsądniejsze. Wymaga jednak przełamania czasami nawet paraliżującego napięcia i zrobienia pierwszego kroku. W przytoczonym opracowaniu, za którego powstanie odpowiadają Małgorzata Pająk i Anna Konstantynowicz, znajdują się zadania o różnym stopniu trudności. Wspominano już, że powtarzanie materiału najlepiej zacząć od tematów, z którymi ma się największe trudności. Faktycznie, jednak porywanie się z motyką na słońce może szybko zniechęcić i utwierdzić ucznia w błędnym przekonaniu, że matematyka nie jest dla niego. Dlatego z książki “Tak, zdam! Egzamin ósmoklasisty 2019. Matematyka. Repetytorium” należy wybrać najprostsze zagadnienia. Podczas ich opanowywania:

– uczeń ma poczucie czynionych postępów,
– uzupełnia się faktyczne braki,
– zmniejsza się stres zdającego.

Zadanie po zadaniu

Opanowywanie matematyki to w głównej mierze rozwiązywanie kolejnych zadań. Powinny być możliwie zróżnicowane, odnoszące się do wszechstronnej wiedzy i stworzone na podstawie egzaminacyjnych wytycznych. Opracowania takie jak przytoczona powyżej książka Tak, zdam! powstają z uwzględnieniem wymagań stawianych ósmoklasistom przez komisję państwową. Warto z nich korzystać i podejmować kolejne wyzwania zaplanowane przez autorki. Przy okazji zyskuje się cenne repetytorium do powtórzenia materiału, wzorów, zasad, systemu miar i wszystkiego, co uczeń kończący szkołę podstawową powinien mieć w przysłowiowym małym palcu. Zaprezentowane zadania da się też urozmaicać na własną rękę, wprowadzając nowe dane, zmieniając opisy i próbując w ten sposób odmiennych rozwiązań. To niesamowity trening dla mózgu oraz sposobność do utrwalenia wiedzy. Nauka matematyki bywa nużąca, ale nie musi taka być. Wystarczy skorzystać ze wszechstronnego repetytorium.